martes, 5 de febrero de 2008

Denunciando mi realidad

::: Cuando llevas un mes trabajando en un sitio, llega ese momento en el que pasan de darte temas a pedirte que pienses por ti misma algo. Un reportaje, por ejemplo. Entonces piensas en un tema que te interesa, que quieres denunciar, algo que te afecta directamente ... ya que estás!! Pues eso me pasó. Me estaba sacando el carnet de conducir, como tantos otros, y cada día llegaba a la redacción expresando mi indignación e intentando entender lo que pasaba en las autoescuelas, porque todo era esperar, pagar y de más.

Un día llegué y le propuse el tema a mi jefe, sin más ... él aceptó. Evidentemente, para un periódico económico no es fácil colar este tema, pero le di la vuelta y pude escribirlo desde las denuncias del sector 'autoescolero'. Eso sí, tenía que poner la pasta que costaba!! todavía me duele ... y a mi cuenta más. Mi profesor de autoescuela quedó contento con la foto, pero no me regaló ni una hora de práctica ... menos mal que me lo saqué a la primera!!

................................

Professors d’autoescola, els més buscats de la província

La gran demanda d’alumnes que volen treure’s el carnet satura les acadèmies

X.J


::: Els directors de les autoescoles de la província de Tarragona denuncien la carència de professors davant la gran demanda d’alumnes a què s’enfronten actualment. Aquest problema s’ha agreujat encara més amb la simplificació de l’examen teòric i ha provocat una saturació a les autoescoles. Això es tradueix en una llarga llista d’espera que han de patir els estudiants per accedir a les hores de pràctica i en un problema logístic per als centres de la zona.

Una de les causes d'aquesta mancança és que les proves per a obtenir el certificat d'aptitud de professor funcionen gairebé com unes oposicions. A més, les convocatòries d’examen per a aconseguir el títol d’instructor són anuals. Això significa que per a obtenir el certificat han de passar com a mínim dos anys i mig o tres. Antonio Caro, director de l'autoescola Reus a la capital del Baix Camp, ho té clar: «Els joves no estan disposats a esperar tant, volen treballar i guanyar diners ràpidament».

El reduït nombre de professors que s'hi presenten i el temps que transcorre fins que aconsegueixen el títol fa que no hi hagi prou professors per cobrir la demanda. I a això se li ha de sumar els instructors que demanen la jubilació. El sector també demana que l’Administració posi a disposició més examinadors per poder fer l’examen pràctic més sovint. Eusebi Calvó, director de l’autoescola Fórmula L a Vila-seca, reconeix que «últimament està bastant més bé, hem passat de tenir set examinadors a tenir-ne deu o onze, però encara en falten».

Trànsit va introduir modificacions en l'examen teòric del carnet de conduir, sota el lema «más fácil y más claro». Els qüestionaris d'examen van passar de tenir quaranta a trenta preguntes, de les quals es poden fallar tres. La meitat d'elles es refereixen a conceptes bàsics de seguretat vial i el llenguatge i la formulació són molt més simples i comprensibles. Uns canvis que el sector considera molt encertats, però que han contribuït a agreujar encara més el problema. El termini des que s’aprova la teòrica fins a l'obtenció de la pràctica també ha canviat, s’ha ampliat a dos anys.

Tot plegat fa que la gent s'animi a treure's el carnet, que hi hagi més aprovats i, en conseqüència, les autoescoles es sobresaturen d’alumnes que pretenen accedir a la pràctica. I encara s'intensifica més aquest efecte embut amb els cursos intensius que ofereixen les autoescoles, en els quals es prepara els alumnes per aprovar l'examen escrit en només una setmana. En canvi, a l’hora del segon examen, això no passa. El ritme d'aprovats no ha variat, el problema és que no hi ha prous professors per a la gran quantitat d'alumnes, com tampoc hi ha prou examinadors.

· El permís de conduir costa ja més de 1.000 euros

Treure’s el permís de conduir és cada dia més car a la província de Tarragona. El cost total pot variar alguns euros segons l’autoescola i més encara depenent de l’alumne, però actualment es situa entre els 1.000 i 1.200 euros. Una xifra que no deixa a ningú indiferent. El preu que no varia és el de Trànsit, que estableix uns costos fixos per a les taxes, 95 euros, i la tramitació, 78,20 euros. A aquest cost se li ha de sumar la matrícula, la teòrica, els llibres, els exàmens teòric i pràctic, les hores de pràctica i el reconeixement mèdic.

En aquest sentit, Eusebi Calvó, director de l’autoescola Fórmula L, va afirmar que a la província de Tarragona «les autoescoles sempre han lluitat per veure qui ho posa més barat, en comptes de preocupar-se per donar qualitat». L’hora de pràctiques està a un preu d’entre 26 i 31 euros. Si tenim en compte que un alumne per anar a examen i tenir possibilitats d’aprovar ha de fer un mínim de 20 hores, el preu va augmentant. Conscient d’això, el Govern va presentar a finals de juny el programa «permís de conduir per 1 euro al dia». Està dirigit a joves de 17 a 25 anys, i té previst donar préstecs d’entre 500 a 1.000 euros.

No hay comentarios: